de eerste dagen - Reisverslag uit Accra, Ghana van Adri Heerkens - WaarBenJij.nu de eerste dagen - Reisverslag uit Accra, Ghana van Adri Heerkens - WaarBenJij.nu

de eerste dagen

Door: adrighana

Blijf op de hoogte en volg Adri

15 Februari 2012 | Ghana, Accra

hallo lieve mensen,
na een redelijk voorspoedige reis 's avonds om half 10 12/2/12, plaatselijke tijd (een uur vroeger dan nederland in accra geland. daar werden tesamen met een aantal andere VSO'ers in een busje naar t hotel gebracht (Sunlodge) Aldaar kamer gekregen en in bed gedoken. ( Pecunia causa werdn je met z'n tweeen in 1 kamer geplaatst. Later bleek dat mijn kamergenoot ook mijn nkamer genoot inn Walewale zal zijn (Nick, een 53 jarige moderne nomade, zoals hij dat zelf zegt, uit Engeland.
Na een beroerde nacht welke nacht niet de laatste tijd, werden we 's morgens om 9 uur in de grote zaal verwacht voor de eerste inburgeringscursus. na het kennismakingrondje (een beetje padvinderachtig noemen ze tegenwoordig : energizers, kregen we een korte briefing over de geschiedenis, de bevolking en de geografie en de politieke situatie van het land (het tweede zelfstandige land van Afrika 9mrt 1957) daarna een uitstekende lunch - breakfast was engels!!-
De middag werden we getracteerd op een breed verhaal over het vrijwilliger zijn in het algemeen en in Ghana in het bijzonder.
De avond was vrij. na weer een beroerde nacht, nog veel last van die vervelende bronchoscopie, kregen we uitgebreide verhalen van zittende VSO'ers . heel bruikbaar en interessant. De middag vrij voor een verkenning van Accra. een echte Afrikaanse stad, erg druk, stank, prachtige markten met veel exotisch fruit, waar de vrouwen met zware manden op hun hoofd rondliepen om de waar aan de mens te brengen. we gingen naar de markt in een tro tro, een opstap busje met een vaste route, spotgoedkoop die van ellende bijna uit elkaar valt.( Ik moest de deur vasthouden anders viel ie eruit.
O en elke dag beginnen we met die idiote energizers...dansen, springen dieren na doen...brrrr!
vandaag over geld enzo.. heel saai een meneer die achter een buro het verhaal wat op de sheet verscheen voorlas....bijna onverstaanbaar overigens ook nog. na de lunch een voortreffelijk verhaal over de gevaren van het wonen en werken in Ghana. die gevaren komen dus niet van de mensen (het veiligste land van Afrika) maar van de virussen, bacterien, slangen, schorpioenen en honden. na dat verhaal weet je waarom je 13 vaccinaties gehad hebt en elke week malaria moet slikken de eerste 6 maanden. Want daarna ben je een beetje immuun, want in die zes maanden heb je heel zeker in meer of mindere mate malaria gehad. n a die beperkte innuniteit, loop je het natuurlijk nog wel op, maar de verschijnslen zijn niet zo hef.tig meestal.
in de middag hebben we in Accraboodschappen gedaan o.a een nieuwe sim gekocht./ Morgen de eerste taallessen.....
en nu naar be

• 16 Februari 2012 - 07:00

Sjef:

veel mensen hier gedragen zich alsof ze met energizers bezig zijn....
    ik ga je volgen! ik hoop dat de bronchiën niet blijven opspelen en dat de door jou genoemde levende wezens niet met je gaan spelen

• 16 Februari 2012 - 07:38

Hallo Adri:

Top om je eerste verslag te lezen. Een zeer kleurrijk verslag van je eerste indrukken, mooi hoor, spannend allemaal. Ik zie het allemaal voor me, maak vooral veel foto`s.
    Hoop dat je verschoond blijft van de gevaren van de slangen en schorpioenen en andere spoekie dieren. Hier in Nederland is alles weer grijs, het mooie witte landschap is weg. Nou lieve broer heel veel succes met je taallessen en geniet van alles, zooo heerlijk al dat exotisch fruit. lfs Rita

• 16 Februari 2012 - 09:59

Marga Hardus Heerken:

Heeee lieve broer,
    Super zeg jouw eerste verslag te lezen, had gisteren al gekeken, maar was nog niets! Fijn
    dat de reis goed is verlopen en fijn om je net nog gehoord te hebben voordat je het vliegtuig instapte! Dat wordt 'n spannende innerlijke reis.Wel vervelend dat je nog steeds last hebt van de bronchoscopie(schande!)Moest wel even lachen hoor wat die idiote energizers betreft, ik zie het al voor mij, ech iets voor jou!!! Nu lieve Adri, geniet intens van alles, dit
    maak je maar zelden mee in je leven! En verheug mij alweer op het volgende verslag !Stoere foto!! Kus van ons Peet en Marga

• 16 Februari 2012 - 11:11

Hans Groenewegen:

Hoi Aad,
    Goed om te lezen dat de reis goed is verlopen. Wat een avontuur, nu al.
    Jammer dat ik je heb gemist vlak voordat je weg ging.
    Succes

• 16 Februari 2012 - 13:05

Indra:

Hoi pap, dit klinkt al heel avontuurlijk! Ik zie je er helemaal rondlopen. Erg leuk dat je dit allemaal opschrijft, zo leven we met je mee. Ik ga het morgen ook even voorlezen aan Wolf - die vraagt de hele tijd, terwijl hij naar buiten wijst, waar Afrika precies ligt en hoelang het duurt voordat je daar bent. Geniet nog maar even van een paar dagen Accra en vast veel succes met je reis naar Walewale! Liefs Indra

• 16 Februari 2012 - 15:20

Corrie:

Hé Adri, Bijzonder om je reisverslag te lezen en verder nog van niets te weten. Mailen heb ik wel geprobeerd, niet gelukt, en vorige week was ik op vakantie. Ben je op je gweone mail ook te bereiken? Veel succes daar met alles en tot horens.

• 16 Februari 2012 - 18:21

Thea:

Hai Adri.Wat leuk om dat allemaal te horen.Hoop dat het wat beter gaat met je gezondheid.Zeker met die warmte !Volgens mij kun je dan nog beter in de kou zijn.Wij zitten momenteel in Ushuiaia in een mooi hotel aan de haven.De reis is verder voorspoedig gelopen.In Buenos aires was het bloedje heet36 graden .de reis was snachts en dat vind ik ook waardeloos want slapen doe je toch niet.Morgen krijgen we hier nog een rondreis en dan gaan we om 1600uur op de boot(plancius).Kan dan ook niet meer mailen.Zie je berichten dan over 10 dagen .Veel sterkte groeten van ons Ad en Thea....