de eerste bezoekjes - Reisverslag uit Walewale, Ghana van Adri Heerkens - WaarBenJij.nu de eerste bezoekjes - Reisverslag uit Walewale, Ghana van Adri Heerkens - WaarBenJij.nu

de eerste bezoekjes

Door: adrighana

Blijf op de hoogte en volg Adri

27 Februari 2012 | Ghana, Walewale

mijn huisgenoot is zterdag naar Bolga gegaan voor een feestje en ik ben naar de markt geweest. heel gesellig zoals alle markten inderde werled landen, maar de variatie die ik er verwachte eas er absoluut niet, Wat groentes gekocht en op aanwijzingen van de verkoopster 's avonds gewassen en gekookt en getract te etenn met een melet en wat rijst. ...vreselijk, heb alles weggeflikkerd. alleen de omelet (eieren met witte dooiers) heb ik opgegeten. dan maar een boterham met tomaat gegeten. En voor de rest wat bananeen en sinasappelen. die nacht was ik dus alleen zonder electra weer.... en ales op slot . weer kl geslapen...De andere dag zou er iemand komen om over het ongerief te spreken... niemand gezien zeker vergeten de persoon in kwestie ook het jaartal te vertellen. . heb op mijn gemak wat boodschappen gedaan...speghetti emt makreel iin tomaten zaus veel bananen en sinaasappelen en tomaten./ en 's avonds lekker gegeten. Het was wel weer erg warm...3 lietr per dag drinken en dan toch nog af en toe een ors. Ondanks de slechte nacht voelde ik me redelijk. 's avonds in mijn inmiddels tot stamkroeg gepromoveerde guesthouse een gegrilde worst en een biertje genomen. Er zit hier elke dag een vrouw met een hamer grotere stenenen in gruis te hakken...elke dag, dan draagt ze gruis naar een hoop stort t en begint op nieuw. . is mijn vaste praatje...daassua....na, zoiets als goedemorgen en insgelijks. . ik trakteer haar nu elke dag op een paar sinaasappelen.
en de geiten en de ezesl die hier ronddwalen eten tesamen met de parelhoenders al onze restjes op.. elke dag fikken ze hier oookeen stuk af mom slangn en schorpioenen bij de huizen vandaan te houden en met die droogte fikt t als de hel.. 's avonds alhel laat kwan Nique thuis. had hem niet meer verwacht. enfin...het grote licht ging weer uit en bleef uit tot ver in de nieuwe dag en niet alleeen bij ons maar in heel ghana. heeft te maken met te weinig water in het stuwmeer, volta.. Dus van lieverlee raakt van alles de batterijen op en zijn er nauwelijks nog contacten mogelijk. vanmorgen voor het eerst naar kantoor gegaan...als mohammed..... Daar stond met op het punt te vertrekken met een auto naar ouderbijeenkomsten in de diverse scholen nav een regionale enquete over het functioneren en de kwaliteit van de scholen...meer dan 100 scholen in het hele district. Dat was heel interessant. De bedoeling van die bijeenkomsten was de ouders kennis te laten nemen van de uitslag en vervolgens met de ouders een SIP te maken ter plekke (school improvement plan. (ga ik weer sippen en soppen, Fons en Ineke.
Als alle sips geanalyseerd zijn, moet er een school het plan geimplementeerd worden door de headmasters en ik denk dat ik daar een sleutelrol in ga vervullen van een aantal scholen en dat lijkt me een leuk werkje. op de werkplek met de directeur het plan analyseren en met de diverse geledingen de implementatie starten. Morgen gaan we weer een paar scholen bezoeken.. We hebben dit tot 4 uur gedaan zonder lunch ...alleen veel water. De scholen hadden geld gekregen om een luncht te laten verzorgen voor ouders en genodigden.......geen lunch dus. daar zakl het laatste woord nog niet over gezegd zijn.....Verrassens nog steeds electra. ik ben om 12 uur naar bed gegaan en deze keer met een slaappil tot de ochtend geslapen..en dat voelde goed...vannacht maar weer gewoon proberen. Heb nu een ander middeel tegen de malaria :doxiovoline...? Geen idee wat dat voor ongemak zal gaan brengen...wel elke dag slikken na t eten. genoeg voor vandaag......

  • 27 Februari 2012 - 21:11

    Robinia:

    Tja zeg, ik zou helemaal gek worden van die idioten. Geen afspraken kunnen maken en zo corrupt als de pest. VEEEEL erger dan Indonesie. Ik denk dat gelijk: wordt toch helemaal niets met zo'n land als iedereen zo denkt en leeft. Wat doe je dan. Slaap je zo slecht vanwege de hitte of nog last van maag en longen? Zoen, Robinia

  • 27 Februari 2012 - 21:56

    Sjef:

    hoop en verwacht dat wanneer je aan het werk raakt je ook minder aan de ongemakken denkt. hoewel die dan toch nog blijven, maar vooruit, je kán het! voor de rest moet je proberen nog meer relaxed te zijn dan de mensen om je heen, inburgeren anders krijg je een donkere leers of blonde wilders op je af....

  • 28 Februari 2012 - 07:46

    Lisette:

    Hoi Aad
    Na een weekje Kameroen kan ik eindelijk je berichten lezen. Heeeeel herkenbaar en heus de ongemakken worden steeds makkelijker. Leuk om de scholen te gaan begeleiden.
    Heel veel succes en sterkte

  • 28 Februari 2012 - 10:25

    Riekje:

    Ja, ja leuk hoor Afrika. De powercuts komen me heel bekend voor! zelfs bij Shell. Niet veel aan te doen, wel balen natuurlijk. Middel tegen diarree van mij(gebruikte ik liever voor de kinderen) cola zonder prik. Overal goed voor ook voor roestige sloten. Je giet de cola in een schaaltje en laat het een uurtje staan. Sterkte, naarmate je meer doet wordt het steeds leuker... Groetjes Riekje

  • 28 Februari 2012 - 19:10

    Keet & Anne-Marie:

    Ha Aad!
    We hebben je eerste ervaringen gelezen en hebben bewondering voor je!
    Wat we ons afvragen: hebben ze daar ook stageplekken? Wij zijn een leuk duo met heel wat jaren ervaring...
    We blijven je volgen vanuit Gouda.
    Groeten, Keet en Anne-Marie

  • 29 Februari 2012 - 13:33

    Fons:

    hallo adri

    leuk he afrika met alle luxe. goed t lezen dat je nu toekomt aan je echte werk. verder gewoon overleven zie advies van lisette., en die kan het weten!!
    veel succes, slaapuurtjes en nieuwe verwonderingen.
    hou je in de gaten, Fons M.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Adri

Actief sinds 01 Dec. 2011
Verslag gelezen: 707
Totaal aantal bezoekers 21759

Voorgaande reizen:

12 Februari 2012 - 16 Februari 2013

Een verre reis met VSO

Landen bezocht: