overseas - Reisverslag uit Walewale, Ghana van Adri Heerkens - WaarBenJij.nu overseas - Reisverslag uit Walewale, Ghana van Adri Heerkens - WaarBenJij.nu

overseas

Door: adrighana

Blijf op de hoogte en volg Adri

29 Februari 2012 | Ghana, Walewale

Gisteren 28 ben ik met een aantal mensen naar overseas geweest. Dat is hte buitengebied in de uppereast . Werkelijk 3 uur over oude rivierbeddingen en diepe kuilen naar een paar dorpren geweest. Want ook daar start een vernieuwingsprogram. In de regntijd kan je er niet komen. ook daar waren ouderbijeenkom,sten georgsaniseerd om over de emquete te praten en een school improvementplan op te stellen... en ook daar was het geld wat vso gefourneerd had om de mensen een lunch aante bieden, sommigen moesten wel een paar uur lopen , verdwenen.
wel grappig om te zien dat ook deze mensen bijna allemaal een mobiel hebben. de leerkrachten die daar lesgeven gaan alleen in t weekend naar huis. wel allemaal enthousiaste mensen...maar de scholen presteren daar allemaal heel slecht. Maar wat wil je het verzuim is enorm en er is geen materiaal
daarna terend op een paar bananen weer drie uur tetrug gelardeerd met keiharde terroriserende lokale muziek. Gek werd ik er bijkans van. Beetje geconcentreerd op het vogeleleven, want wild is er al heel lang niet meer, helemaal niets....ja schorpioeneen, hagedissen slangen en meer van dat kruipende spul. Koken doe ik niet meer . ik hjeb een tentje ontdekt waar ze dagelijks afwisselende gerechten 'serveren' van fou fou (jam)tot rijst en spaghetti toe. zonder vlees maar wel met was saus. thuis bak ik dan wel een paar van die eieren met witte dooier. komt zo'n maaltijd op 90 euro cent..2 cedi.
vanavond waren we uitgenodigd bij een medewerker van vso om bij hem thuis te komen eten en daarna in een zaaltje naar het voetbal te gaan kijken. Leuk en een eye opener. In carre gebouwde huizen waar een aantal families wonen, waar een put is en waar een giga mango boom staat. daar dus fou fou gegeten met de hand rechts dus. een kleverig spul wat je nog kleverig moet maken door het in een soep te soppen..een soep met kip en vis. smaakt niet onaardig, Daarna een schaaltje water met zeep om je rechterhand schoon te maken. Gedrieen daarna een wandeling gemaakt door de community in het donker... op zoek naar dat zaaltje waar ned en engeland te zien was. Er waren vanavond veel meer wedstrijden. Kwamen in een zaaltje terecht met 3 tv ...ned- engeland, duitsland-frankrijk en argentinie - zwitserland. Werd er een beetje tureluurs van. Er waren er overigens maar weinig voor holland.. Daarna naar huis gelopen en een lift van de buurman gekregen.
inmiddesl is mijn account weer inorde zodat ik nu wat foto's erbij kan doen
ons huis, straatbeeld , een auto waarin we 150 km in gezeten hebben en een begrafenis....groot feest!

  • 01 Maart 2012 - 01:34

    Janet:

    Helemaal top! Is dit je huis? Potverdikke, als ik de kans krijg, kom ik echt langs.... Ik snap je dat je af en toe gefrustreerd bent, god weet hoeveel ik de verschillende landen wel niet heb lopen vervloeken om daarna te zeggen: maar god, wat is het mooi... Hoop dat het voor jou ook een beetje zo voelt...

    Als ik je wat lekkers moet sturen uit Bolivia, hoor ik het wel... We zijn echter ook wel wat beperkter dan Nl...

    P.s. als je er even tussen uit moet... vanaf 1 aug ben ik te vinden op Aruba ;p

    Hou je taai!!!

    Abrazoos!

  • 01 Maart 2012 - 08:18

    Lisette:

    Wat een mooi huis en een prachtige ligging. Je moet er even doorheen maar dan kan je genieten echt!!!! En je gaat dat kleverige spul straks nog heel lekker vinden.
    Succes

  • 01 Maart 2012 - 08:28

    Jaap:

    dag Aad,

    Kun je al begroten wat er gedaan kan worden dat binnen jouw mogelijkheden en die van vso ligt?
    Of ligt er al een plan van aanpak? Wie heeft er nu de leiding en hebben jullie al overleg gehad over o.a. financiering, leermiddelen, motivatie enz. ik noem maar wat.
    Lijkt het of is er veel corruptie? Strijkstokken hier en daar en via strijken daarmee?
    Hou je haaks en zet 'm op. Als ik dat zo hoor, zul je wel fors afvallen. Denk om je verse groenten en andere vitaminen!

  • 01 Maart 2012 - 20:26

    Robinia:

    Nou, de reacties verschillen. Wij denken: wat een achenebisj huis. Maar we hebben de binnenkant niet gezien. Ziet er erg armoedig uit... Succes en de volgende keer vanuit Australie

  • 01 Maart 2012 - 22:07

    Chris Heerkens:

    Beste Adri,
    Leuk om jou te volgen. Met je gezondheid gaat het wat beter. Ik lees immers niets meer van je gezondheidstoestand. Ghana is wel een spannend land. Als ik het zo lees komt het geld niet altijd op de juiste plek terecht. Ik ben benieuwd wat je tot stand brengt. Ik zal je volgen!!

    Chris

  • 02 Maart 2012 - 09:35

    Madeleine:

    Het huis ziet er prima uit van buiten, maar het landschap is zo droog en kaal...
    Het is natuurlijk moeilijk om je aan te passen, het staat zo ver van ons vandaan. Maar knap dat je het doet. Ik hoop dat je het werk leuk vindt en daar de energie vandaan kunt halen, met natuurlijk het werken samen met de lokale mensen.
    Ik zie toch wel veel gelijkenissen met Indonesie, niet de natuur, maar met de mensen (niemand heeft geld, maar iedereen heeft een mobiel, met zijn allen voetbal kijken, en helaas de corruptie).
    Sterkte en veel plezier!

  • 02 Maart 2012 - 13:50

    Cora Heerkens:

    Ha Adri,
    Top dat je dit doet, heel moedig.
    Ik blijf je volgen.
    Lieve groet uit het grijze noorden van Nederland.
    Cora
    PS. De familie reünie stellen we nog wel even uit;)

  • 02 Maart 2012 - 23:40

    Zusje Rita:

    Ha lieve broer,
    Jemig wat een verhalen, het gaat niet echt zoals je het had verwacht. Het zal aanpassen worden. Hopelijk ga je je snel beter voelen. Fijn dat je met het bezoeken van scholen kan beginnen. Dat is waar je voor komt klinkt goed helamaal jouw ding het begeleiden een mooi project om op te focussen. Top om foto`s te zien, gaaf huis.Ben benieuwd naar het vervolg. lieve groet uit Gouda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Adri

Actief sinds 01 Dec. 2011
Verslag gelezen: 841
Totaal aantal bezoekers 21758

Voorgaande reizen:

12 Februari 2012 - 16 Februari 2013

Een verre reis met VSO

Landen bezocht: